Kodėl visada norime visko paprasto – lengvai suprantamo, be
galvojimo ir didelio išmąstymo? Kodėl mokykloje gauname žinių lagaminus
ir negauname supratimo apie santykius, žmonių ryšius? Todėl, kad norima
duoti tai kas paprasta, kas žymiai paprasčiau už aiškinimą apie
santykius, o ypač tarp žmonių. Juk tai sudėtinga ir užima ilgą laiko
tarpą, tuo tarpu žinių persakymas yra lengva ir greita. Smetonos laikų
mokytojai buvo teisūs – jie skleidė mokiniams supratimą pirmiausia apie
jų santykius su kitais, apie gyvenimo kelius, jie turėjo tikslą paruošti
jaunus žmones gyvenimui. Dabartiniai laikai parodo, kad technologijų
sukūrimas tai nėra labai sunkus dalykas – tai žinių bagažo išdava, bet
štai žmonių santykių lygtys lieka tos pačios. Kad ir kiek betobulėtų
technika, ji nesukurs paprasto ir aiškaus, kaip du kart du, aiškinimo
apie santykius. O mes norime visko paprastai.
Santykiai tarp žmonių - bendravimas, pojūčiai, jausmai. Ar tai suprasti lengva, ar tai paprasta? Ne, tai nėra paprasta, bet įmanoma. Žmonės nejaučia kitų, jei daugiau jaustų ir atsižvelgtų, daugiau būtų dalinimosi problemomis ir jų neliktų. Žmonių vidines baimės, susikurtos nuomonės apie kitus, ir plius emocijos trukdo bendruomenei pasidaryti teigiamai, teisingai mąstančiai, bendraujančiai subtiliai ir maloniai. Tokio bendravimo trūkumas ir veda link bendruomenės narių atsiskyrimo, svetimėjimo. Iš to ir nelaimės žmonijoje. Atviresnis bendravimas, problemų išsisakymas sukurtų bendruomenę be problemų. Jų tinkamas priėmimas kitų atžvilgiu, supratimas, išsiaiškinimas padarytų taip, kad jų nebeliktų. Žmonių požiūris į įvykius, į kitų žmonių problemas turi būti tinkamas, atviras, supratingas. NE pajuoka, ne kritika, bet supratingumas ir atjauta.
Santykiai tarp žmonių - bendravimas, pojūčiai, jausmai. Ar tai suprasti lengva, ar tai paprasta? Ne, tai nėra paprasta, bet įmanoma. Žmonės nejaučia kitų, jei daugiau jaustų ir atsižvelgtų, daugiau būtų dalinimosi problemomis ir jų neliktų. Žmonių vidines baimės, susikurtos nuomonės apie kitus, ir plius emocijos trukdo bendruomenei pasidaryti teigiamai, teisingai mąstančiai, bendraujančiai subtiliai ir maloniai. Tokio bendravimo trūkumas ir veda link bendruomenės narių atsiskyrimo, svetimėjimo. Iš to ir nelaimės žmonijoje. Atviresnis bendravimas, problemų išsisakymas sukurtų bendruomenę be problemų. Jų tinkamas priėmimas kitų atžvilgiu, supratimas, išsiaiškinimas padarytų taip, kad jų nebeliktų. Žmonių požiūris į įvykius, į kitų žmonių problemas turi būti tinkamas, atviras, supratingas. NE pajuoka, ne kritika, bet supratingumas ir atjauta.
Dešimt Dievo įsakymų - štai kas esmė ir jų laikantis visuomenė gyventų
teisingai, tinkamai, supratingai, tolerantiškai. Santykių problema tarp
žmonių, noras dominuoti vienam ar kitam – problemų šaltinis. Baimė
išsikalbėti, nes būsi išjuoktas – štai kas žmonijos bėdų priežastis.
Atsiverk – gal aš turiu patarimą, gal aš padėsiu tau išspręsti tai kas
tau per sunku, ar neaišku. Tai turi būti būdinga visiems žmonėms.
Nusiimk kaukę ir tavo gyvenimas pasikeis, atverk skaudančią širdį,
išliek skausmą, išsisakyk ir gyvenimas, požiūris, savijauta pasikeis.
Nelauk kol kitam sprogs vidinis sukauptas skausmas, nelauk kol tavyje
sprogs neapykanta, pyktis. Jei visi kalbėtume vienas kitam, nereikėtų
apsikabinimų akcijų. Jei būtume vienas kitam atviri – viskas aplink mus
pasikeistų, ir gyvenimas, ir aplinka. Tik mūsų asmeniškos savybės trukdo
tam. Jas turime žinoti, ir tada su jomis “dirbti”, kad jas pataisytume,
pakoreguotume. Tik tai atlikę gausime rezultatus ir jie bus teigiami,
gražūs. Šypsenų nereikėtų dirbtinų – jei būtume viduje šviesūs, malonūs,
artimi vienas kitam.
Jei mama rėkia ant vaiko, jei telefonu
girdime aršų pokalbį, jei kelyje dviratininką sustabdo staiga išėjusi į
dviratininkų taką mergina – gal jai kas nors negerai, gal ji ne šiaip
sau išbėgo, bet turi viduje skausmą ir negali rasti išeities, negali nuo
jo pasislėpti? Gal tik tokiu būdu dviratininkas bus sustabdytas ir
atkreips dėmesį į ją? O gal jos netikėtas išėjimas pakeis jo
gyvenimo-važiavimo kelią? Kodėl reguoti riksmu “Kur lendi?”, jei galima
nulipus paklausti “Kas jums? Kas negerai? Gal padėti?” Mergina
susigūžusi, nuleidusi galvą nueina. Ar matote aplinkiniai, kad jai
kažkas negerai? O aplinkui daug žmonių ir niekas net neklausia jos, kaip
ji jaučiasi po šio įvykio. Kodėl taip elgiamės? Gal todėl, kad ir mūsų
viduje kažkas ne taip. Ten gyvena baimė – baimė paklausti, baimė, kad
kiti pasijuoks. Baimės - gal aš ne padėsiu, bet priešingai - pasielgsiu
jos atžvilgiu blogiau ir pakenksiu jai, nes ji jau bus žymiai aiškiau
“matoma”? O ji nori lindėti viduje ir kad jos niekas nematytų. Gal
ištraukime ją iš ten, iš to rūsio, kuris tamsus ir nežinia kuo kvepia –
gal skausmu, gal neviltimi, o gal net mirtimi.
Ar žinote kodėl,
kai partrenkia dviratis moterį, ji keliasi ir sako: “Atleiskite. Aš
kalta, nepamačiau jūsų”. O dviratininkė pripuola ir persigandusi
teiraujasi: “Kaip jūs? Jums padėti? Ir puola padėti, sutelkusi visą savo
rūpestingą norą stengiasi pagelbėti. Ji pilna išgąsčio. Ji nesitikėjo,
kad moteris išbėgs prieš pat jos dviratį. Ji nesitikėjo tokio savo
kelio namo, lygiai kaip ir ta numuštoji. Ta moteris tik skubėjo pereiti
per gatvę, skubėjo kol dega žalia šviesa. Ji žymiai vyresnė, ji daugiau
patyrusi. Gal todėl jos sakyme yra atsiprašymas. Gal ji matė daugiau
gyvenime atvejų, įvykių, daugiau patyrė išgyvenimų, jausmų, potyrių ir
žino, kad tai įvykis rodantis kai ką daugiau nei tik kaltę. Ji žino, kad
iš tos dar vienos pamokos gavo daug naujų [pyptelėjo staigiai] minčių,
naujų supratimų. O ir ta kita gavo pamoką, kurią prisimins gal visą
gyvenimą. Visada, kai tik važiuos, ji žinos ką galvoti ir ką nuspėti. Ši
pamoka galėjo būti kitokia, galėjo baigtis be griūvimo (ačiū Dievui,
viskas istorijoje baigėsi tik išgąsčiais). Bet tuomet viskas turėjo būti
kitaip. Moterys turėjo galvoti apie kitus, apie tuos, kurių nesimato už
kampo. Mes turime galvoti apie visus – kurie lindi savo viduje, kurie
tamsiame rūsyje, kurie už kitų kampų ir net tų, esančių visai kitame
pasaulio krašte. Vieni apie kitus. Galvoti, rūpintis, nujausti. Mes
esame vieni šalia kitų, kitaip ir negalime būti, tad turime viską žinoti
vieni apie kitus.
/Rūta A. 2016 08 04/
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą